V bežných obchodoch je každý týždeň hygienik, kontrolór a iný popravca. Dnes je veľa obchodov na internete, ktorých len na Slovensku vzniká niekoľko desiatok mesačne. A kvalita ? Dovolená lož, klamstvo v rámci zákona, alibizmus a strach z malého predaja. Aj to by mohol byť podnadpis tohto príspevku. Dole podpísané by neboli len malé firmy a predajcovia, ale aj veľké nadnárodné spoločnosti, ktoré si nedovolím menovať.
Nikdy som si tak nečítal pri nákupe potravín výrobcu a krajinu pôvodu ako teraz. Je to určite aj preto, že mám malého dvojročného syna a určite aj kvôli médiám. Správy v komerčných médiách som vo veľkej miere obmedzil a je to super. Ale späť k predávaným produktom na našich pultoch i na internete. Naozaj ma irituje, keď vidím vyrobené v EU. To je prosím čo? To sa výrobcovia boja napísať, že je to vyrobené v Poľsku? V Rumunsku, či na Slovensku? Asi áno. Občas len s veľkou námahou nájdem tento údaj. Tieto informácie v bežných e-shopoch ani nenájdete.
Keď je produkt na našich pultoch a v internetových obchodoch z Nemecka, Francúzska či inej "vyspelej" časti západnej Európy, firmy neváhajú investovať nemalé finančné prostriedky do reklamy. V opačnom prípade len ťažko hľadáte výrobcu alebo krajinu pôvodu. Chudák spotrebiteľ. Osobne cítim, že práve v našej krajine sa vytvoril averzný film voči produktom od nášho suseda zo severu, Poľska. Bolo to určite spôsobené aj veľkou mediálnou prestrelkou (napr. soľ). Aj ja si dávam pozor, čo kupujem.
Avšak je veľmi dôležité si uvedomiť, že aj Poliak, Číňan i Rumun dokážu vyprodukovať kvalitné produkty a výrobky. Na koľkých veciach je Made in China? Alebo Assembled in China? Sú to veľmi kvalitné veci i spotrebiče. Firmy, ktoré to bez najmenšieho váhania vytlačia na zadnú stranu alebo štítok produktu to vedia, vie to i spokojný spotrebiteľ. Tak prečo na niektorých obaloch to je viditeľné a na niektorých nie. Už len toto mi vnucuje myšlienku zastierania kvality.
Nedávno mi kamarát rozprával o plienkach pre jeho malú dcéru, ktoré sa zrazu začali vyrábať nie v Nemecku, ale v Poľsku. Zhoršila sa kvalita – spozoroval to na problémoch pokožky. Keď sa vrátil k plienkam vyrobeným v Nemecku (posledné kusy v predajni zo starých zásob) – pokožka sa vrátila do pôvodného stavu. Žiaľ aj posledné plienky vyrobené v Nemecku sa raz vypredajú.
A predaj cez internet? Uff, tak to si musím dať servítku pred ústa... Existujú inštitúcie, ktoré udeľujú certifikát "overeným" obchodom, ktoré spĺňajú legislatívne štandardy a majú pekné obchodné podmienky. Ale ktoré inštitúcie kontrolujú obchody aby spotrebiteľ nebol klamaný a zavádzaný? Aby bol pri produkte uvádzaný výrobca a krajina pôvodu? Ktoré inštitúcie dávajú pokuty? V bežných obchodoch je každý týždeň hygienik, kontrolór a iný popravca. Dnes je veľa obchodov na internete, ktorých len na Slovensku vzniká niekoľko desiatok mesačne. Popis predávaného produktu má ledva dve – tri slová. Veľkým tučným písmom svieti cena. Žiaľ, zákazníkovi to mnoho krát stačí, čoho dôkazom je aj spolupráca zľavových portálov s e-shopmi takéhoto druhu. Áno, sú aj e-shopy, ktoré sa neboja napísať výrobcu a krajinu pôvodu. Či už je to Portugalsko, alebo Poľsko. Lebo vedia, že na tieto produkty sa môžu spoľahnúť. Oblečenie a bytový textil vyrobený v Číne môže tiež spĺňať vysoké nároky na kvalitu. Symbolom toho sú veľké spoločnosti vyrábajúce kvalitné športové oblečenie a ostatné textilné produkty, či bytový textil.
Treba začať od seba.
Môže sa stať, že kúpite niečo pokazené? Áno môže. Dajme si ruku na srdce a povedzme si... Koľkí z nás sa po príchode domov opäť oblečú, zoberú blok a idú pokazené mlieko vrátiť? Ak predávajúci nedostane priamu reakciu zo strany kupujúceho vo forme vrátenia, resp. reklamácie, potom...
Zvýšme kvalitu predávaných produktov a informovanosť o ich pôvode tlakom na predajcu. Či v kamenných predajniach, či na internete. Pokiaľ nepríde tlak zo strany spotrebiteľa, len veľmi pomaly príde iniciatíva zo strany predávajúceho, kontrolných orgánov alebo štátu. Česť výnimkám