Kde sa len pohnem, všade na mňa čaká zľava, výpredaj, sale. Vidím to na ceste do práce, z práce, na webe a chodí mi to aj do mailovej a poštovej schránky. To ma otravuje najviac.
Mňa to otravuje, niekto sa z toho teší a nakupuje o sto šesť a niekto na tom zarába. Do ktorej kategórie kto patrí, nech si sám odpovie.
Ja som z kategórie aj zákazníka aj predajcu a preto si dovolím tvrdiť, že do niektorých zliav vidím viac ako ostatní. Na vlastnej koži sme mali možnosť spolupracovať aj so zľavovými portálmi, ktoré pôsobia na našom internetovom trhu a boli sme ich partnerom.
Zľava na produkt a službu je super. Pre zákazníka je to možnosť nakúpiť za konkrétnych podmienok výhodnejšie ako inokedy a pre firmu je to príležitosť vyprázdniť regále, sklady alebo prilákať nových zákazníkov. Takže ak z toho majú úžitok obe strany, som s tým v pohode. Tak si predstavujem zľavu, či výpredaj.
Moja predstava o zľave je jedna vec a skutočnoť už ale vyzerá inak. Tento blog píšem z dvoch dôvodov.
- Prvý je ten, že ľudia by kúpili aj trolejbus bez trolejového vedenia. Hlavne, že je pri cene napísané zľava. To je výsledkom toho, že sme konzumná spoločnosť, zaslepená chamtivosťou. Cenu si ľudia vôbec nepreveria. Dôverujú magickému slovu ZĽAVA. Pritom ak by si cenu preverili, zistili by, že ide o štandardnú cenu a v niektorých prípadoch ešte vyššiu ako je bežná cena.
Rád si uvarím doma čaj, takže ho kupujem často. Jeho cena je v obchode 1,89. Už sa mi minul, tak som išiel kúpiť ďalšie balenie. Prídem k čaju a na cenovke je ZĽAVA. Tešil som sa do chvíle, keď som zistil, že cena po zľave je 1,89 a bežná cena je 2,15….
- Druhý prípad je ten, že predajcovia zistili aká je táto spoločnosť chamtivá a uponáhľaná. Využívajú túto skutočnosť aby zarobili. Žiaľ, obchodníci toto už začali aj zneužívať. Smutné je to, že ľudia často nevedia aká je polievka slaná ani po tom, čo im ju dáte ochutnať. Pred časom aj u mňa veľmi obľúbené zľavové portály, ktoré nám sprístupnili drahšie výlety, produkty a najmä služby sa už tiež vezú na chamtivej vlne. Nadhodnotia produkt, dajú naň zľavu a ešte stále je produkt drahší ako v inom obchode. Myslíte, že to nikto nekúpi a prekukne ich? Mýlite sa, opak je pravdou. Výsledkom je predaj niekoľko desiatok týchto produktov za “výhodnú“ cenu.
Obchod je dobrý len vtedy, ak to nie je jednosmerka. Spokojný by mal byť aj zákazník, aj predávajúci. Žiaľ, niekedy je to len naoko. Áno, využívajte zľavy a výhodné nákupy. Vždy padne vhod niečo ušetriť. Avšak buďte ostražití a nedajte sa nachytať na zľavy, ktoré sú nevýhodné. Ako v kamenných predajniach, tak v internetových obchodoch.